Αλλάζει η διάρθρωση και η λειτουργία των Επιμελητηρίων

Ριζικές αλλαγές επέρχονται στα Επιμελητήρια καθώς ετοιμάζεται ο νέος επιμελητηριακός νόμος ο οποίος και αλλάζει πλήρως την λειτουργία, την δράση, την διάρθρωση και την σκοπιμότητα λειτουργίας των επιμελητηρίων.
 
Οι αλλαγές θα γίνουν σε βάθος 4ετίας εκκινώντας μετά από τις ερχόμενες επιμελητηριακές εκλογές.
 
Σύμφωνα με τα όσα ανακοίνωσε ο αρμόδιος Γενικός Γραμματέας Εμπορίου κ. Αντ. Παπαδεράκης στη Γενική Συνέλευση των Επιμελητηρίων η νέα  επιμελητηριακή νομοθεσία βρίσκεται στο τελευταίο στάδιο επεξεργασίας και θα ακολουθήσει δημόσια διαβούλευση ώστε σύντομα να υπάρχει νέος Επιμελητηριακός νόμος και αναβαθμισμένο ΓΕΜΗ με σκοπό μέχρι το αργότερο τον Απρίλιο του 2017 να υπάρχουν και νέα όργανα διοίκησης στο σύνολο του θεσμού. Τα όργανα αυτά θα αναλάβουν την ευθύνη ουσιαστικής αναβάθμισης και ισχυροποίησης  του ρόλου των Επιμελητηρίων και βήμα-βήμα θα «κτίσουν» το Επιμελητήριο της επόμενης δεκαετίας.
 
Το Επιμελητήριο αυτό θα είναι –είπε ο κ. Παπαδεράκης- σημείο αναφοράς για την ανασυγκρότηση της παραγωγικής βάσης της  χώρας, την ανάπτυξη και  ποιοτική αναβάθμιση της επιχειρηματικότητας με στόχο την οικονομική και κοινωνική πρόοδο  σύμφωνα με τις αρχές της δίκαιης, δημοκρατικής και βιώσιμης ανάπτυξης.
 
Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τον κ. Παπαδεράκη, η συμβολή του επιμελητηριακού θεσμού πρέπει να εξειδικευτεί σε τρεις θεμελιώδεις λειτουργίες:
  • Πρώτον, την παροχή υπηρεσιών υψηλού επιπέδου στα μέλη του, με στόχο την ουσιαστική υποστήριξη της επιχειρηματικότητας, αλλά και την εξυπηρέτηση του δημοσίου συμφέροντος.
  • Δεύτερον, την ενίσχυση του ρόλου των Επιμελητηρίων ως συμβούλων της Πολιτείας για θέματα αναπτυξιακού σχεδιασμού.
  • Τρίτον, την ανάδειξη των Επιμελητηρίων σε βασικούς φορείς σχεδιασμού και υλοποίησης αναπτυξιακών δράσεων σε περιφερειακό επίπεδο, σε συνεργασία φυσικά με την τοπική αυτοδιοίκηση.
Για να ενισχυθεί η ικανότητα των Επιμελητηρίων ώστε να ανταποκριθούν σε αυτό τον τριπλό ρόλο θα πρέπει να επιλυθεί μια σειρά προβλημάτων που πλήττουν τον θεσμό: υποστελέχωση βασικών οργανικών μονάδων, χαμηλά ποσοστά συμμετοχής των επιχειρηματιών στις επιμελητηριακές διαδικασίες, χαμηλός βαθμός θεσμοθετημένης συμμετοχής στον αναπτυξιακό σχεδιασμό ιδιαίτερα σε περιφερειακό επίπεδο .
 
Η λύση που προτείνεται στο πλαίσιο του σχεδίου νόμου που έχει ετοιμαστεί  βασίζεται στην ανάδειξη των Επιμελητηρίων σε βασικούς πυλώνες αναπτυξιακού σχεδιασμού σε επίπεδο Περιφέρειας και στην αποδοτικότερη κατανομή πόρων μεταξύ περιφερειακού και τοπικού επιπέδου.
 
Σχεδιάζονται τα βήματα  του θεσμού προς τη  δεκαετία του ’20 στο δρόμο της συγκρότησης των Επιμελητηρίων  σε επίπεδο Περιφέρειας, με ένα Επιμελητήριο στην Αθήνα,  ένα στο Πειραιά, ένα στη Θεσσαλονίκη και από ένα στις υπόλοιπες Καλλικρατικές Περιφέρειες (πλην Κυκλάδων και Δωδεκανήσων).
 
Τα αντίστοιχα υφιστάμενα Επιμελητήρια θα  λειτουργούν ως Επιμελητηριακές Ενότητες, για τις οποίες θα αναδειχθούν σε σημείο αναφοράς για την τοπική επιχειρηματικότητα, τόσο μέσω της παροχής υπηρεσιών υψηλού επιπέδου στα μέλη τους, όσο και μέσω εισηγήσεων προς το Περιφερειακό Επιμελητήριο, ώστε ο αναπτυξιακός σχεδιασμός να είναι πλήρης και γεωγραφικά ισορροπημένος. 
 
Με αυτή την ρύθμιση:
 
– Επιτυγχάνονται οικονομίες κλίμακας και αξιοποιείται καλύτερα το προσωπικό των Επιμελητηρίων.
– Επιπλέον ενισχύεται η συνοχή και η αντιπροσωπευτικότητα των εισηγήσεων των Επιμελητηρίων προς τους οργανισμούς τοπικής αυτοδιοίκησης για θέματα αναπτυξιακού ενδιαφέροντος, όπως η υλοποίηση δράσεων και έργων μέσω συγχρηματοδοτούμενων προγραμμάτων ή η συμμετοχή σε διεθνείς εκθέσεις.
– Παράλληλα, απελευθερώνονται πόροι προκειμένου οι Επιμελητηριακές Ενότητες να παρέχουν υπηρεσίες αιχμής στα μέλη τους σε τοπικό επίπεδο, καθώς οι επιτελικές αρμοδιότητες θα ασκούνται πλέον σε περιφερειακή κλίμακα.
 
Με αυτό τον τρόπο ενισχύεται η εξωστρέφεια των Επιμελητηρίων, καθώς αποκτούν αμεσότερη επαφή με την επιχειρηματικότητα σε πολλά διαφορετικά επίπεδα. Έτσι, θα ενισχυθούν και τα κίνητρα συμμετοχής των επιχειρήσεων.
 
Και αυτά παράλληλα με τη διεύρυνση των Υπηρεσιών Μίας Στάσης με τη δημιουργία των Κέντρων Εξυπηρέτησης Επιχειρήσεων και στη προοπτική των Κέντρων Υποστήριξης Επιχειρήσεων. Με την εξέλιξη του ΓΕΜΗ σε βασικό ηλεκτρονικό εργαλείο διαφάνειας, αποτύπωσης και εξυπηρέτησης των επιχειρήσεων κάθε μορφής και κατηγορίας (πλην των ελευθέρων επαγγελματιών ιατροφαρμακευτικών ,τεχνικών, νομικών και οικονομοτεχνικών υπηρεσιών).
 
Με την ενίσχυση της αντιπροσωπευτικής και αναλογικής εκπροσώπησης σε όλο τη πυραμίδα της διοίκησης υπερβαίνοντας απόλυτη τμηματοποίηση των αιρετών οργάνων και διασφαλίζοντας την περιφερειακή εκπροσώπηση. Με την απογραφειοκρατικοποίηση και ουσιαστικοποίηση της εποπτείας και παράλληλη ενίσχυση της οικονομικής αυτάρκειας. Με ενίσχυση της ευθύνης των διοικήσεων έναντι των μελών και του δημόσιου συμφέροντος με θεσμοθέτηση κανόνων εσωτερικού πειθαρχικού ελέγχου. Το αυτοδιοίκητο δεν πρέπει να ερμηνεύεται ως ανεξέλεγκτο.
 
Για την μετάβαση αυτή των Επιμελητηρίων έχει προβλεφθεί μια 4ετία. Αυτή αρχίζει μετά από τις επόμενες εκλογές, από τις οποίες θα αναδειχθούν οι διοικήσεις των Επιμελητηρίων ως έχουν. Παράλληλα  θα συσταθούν  Επιμελητηριακά Συμβούλια, όπου θα συμμετέχουν όλα τα επιμελητήρια κάθε Περιφέρειας. Αυτά τα όργανα, εκτός των άλλων  θα αναλάβουν μαζί με τα επιμελητήρια και τη ΚΕΕΕ, την προετοιμασία της σύστασης των νέων Επιμελητηρίων το 2021.
 
Επιπλέον, θα ενισχυθεί ποιοτικά και ποσοτικά το προσωπικό των Επιμελητηρίων με στόχο ο πυρήνας των αρμοδιοτήτων των Επιμελητηρίων να ασκείται από τις οργανικές τους μονάδες.
 
Αναγνωρίζεται , είπε  ο κ. Παπαδεράκης, ότι:
 

«ορισμένες εταιρίες που έχουν συσταθεί από τα Επιμελητήρια έχουν να επιδείξουν σημαντικό έργο. Ωστόσο, όμως η άσκηση  των κατ’ εξουσιοδότηση αρμοδιοτήτων δημοσίου δικαίου που θα ασκούν τα επιμελητήρια, στο πλαίσιο των  κέντρων εξυπηρέτησης και υποστήριξης επιχειρήσεων πρέπει να επιτελείται  από δημόσιους λειτουργούς και υπηρεσιακές δομές  που περιλαμβάνονται στο οργανόγραμμα των Επιμελητηρίων, ενώ η σύσταση εταιριών θα πρέπει:

–  να υπακούει σε λειτουργικά κριτήρια

– και να αφορά την υλοποίηση δράσεων που για αντικειμενικούς λόγους δεν μπορούν να φέρουν εις πέρας οι οργανικές μονάδες των Επιμελητηρίων.

Άλλωστε, όσο περισσότερο ενισχύονται αυτές οι οργανικές μονάδες, τόσο μειώνεται η διοικητική επιβάρυνση από την οικονομική εποπτεία που οφείλει να ασκεί το Υπουργείο Οικονομίας, βάσει των αρμοδιοτήτων που έχουν ανατεθεί στα Επιμελητήρια. Για παράδειγμα, στο σχέδιο νόμου προτείνουμε διάταξη που θα απαλλάσσει τα Επιμελητήρια που δεν έχουν συστήσει, ούτε συμμετέχουν σε εταιρείες από την υποχρέωση ελέγχου  του ισολογισμού τους από ορκωτούς λογιστές».

© INSURANCE EEA 2024. All rights Reserved.
Designed by RDC Informatics