- 31/01/2019
Ανατροπές στον κλάδο αυτοκινήτου φέρνουν τα αυτόνομα οχήματα
Του Γιάννη Βερμισσώ
Το ανθρώπινο σφάλμα υπεισέρχεται στο 95% των τροχαίων ατυχημάτων ποσοστό υψηλό το οποίο μπορεί να μειωθεί με την αξιοποίηση των «αυτόνομων», δηλαδή χωρίς οδηγό, οχημάτων. Ταυτόχρονα αναμένεται ότι θα μειωθούν ανάλογα και οι αποζημιώσεις που πληρώνουν οι ασφαλιστικές εταιρείες για ζημιές γεγονός που μπορεί να οδηγήσει σε μειώσεις ασφαλίστρων και αλλαγή όλου του προφίλ που σήμερα έχει ο κλάδος αυτοκινήτου. Βέβαια η αλλαγή αυτή εξαρτάται και από το ποσοστό εισόδου των αυτόνομων οχημάτων στην αγορά.
Όλο αυτό το πλαίσιο προβληματίζει την Ε.Ε, ενώ ο περιορισμός των ατυχημάτων αποτελεί πρόκληση και το μεγάλο αβαντάζ της επικείμενης τεχνολογικής επανάστασης που ξεκινά με την κυκλοφορία οχημάτων χωρίς οδηγό.
Το ανθρώπινο σφάλμα όπως καταγράφεται σε έρευνα της Ε.Ε είναι η αιτία που χιλιάδες άνθρωποι χάνουν τη ζωή τους κάθε χρόνο σε όλες τις χώρες του κόσμου. Η κυκλοφορία αυτοκίνητων και φορτηγών χωρίς οδηγό, μπορεί προφανώς να έχει καθοδική επίδραση στον αριθμό των ατυχημάτων και να συμβάλλει κατά πολύ στο σήμερα επιδιωκόμενο που είναι η οδική ασφάλεια. Αντίστοιχη κατά παράγοντες της αγοράς, θα είναι η επίδραση και στις ζημιές και τις αποζημιώσεις που σήμερα βαραίνουν τον κλάδο αυτοκινήτου. Εάν περιοριστούν τα ατυχήματα θα μειωθούν και οι αποζημιώσεις. Συνεπώς ο κλάδος αυτοκινήτου θα υποστεί αλλαγές οι οποίες θα αποτυπωθούν και τιμολογιακά.
Είναι ξεκάθαρο ότι εξελίξεις θα είναι πολλές σημαντικές και οπωσδήποτε θα επηρεάσουν την ασφαλιστική αγορά η οποία δεν έχει μόνο τον προβληματισμό για το πώς θα ασφαλιστούν τα αυτόνομα οχήματα και το πώς θα αποδίδεται ευθύνη εάν εμπλακούν σε ατύχημα με όχημα με οδηγό. Μείζον θέμα είναι και η προσαρμογή και διαχείριση του νέου περιβάλλοντος που δημιουργείται. Όσον αφορά τα αυτόνομα οχήματα τούς αποδίδονται και άλλα οφέλη τα οποία έχουν κοινωνικό αποτύπωμα σημαντικό γι΄αυτό και αξίζει να αναφερθούν. Συγκεκριμένα:
- τα αυτόνομα οχήματα σε συνδυασμό με τις ψηφιακές τεχνολογίες μπορεί να συμβάλλουν και στον περιορισμό του «μποτιλιαρίσματος» στις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου και ατμοσφαιρικών ρύπων.
- μπορεί να βοηθήσουν άτομα που δεν μπορούν να οδηγήσουν, για παράδειγμα, τους ηλικιωμένους και περιπτώσεις με κινητικές δυσκολίες.
Ο προβληματισμός αυτός αναπτύσσεται στην Ε.Ε και τα αρμόδια θεσμικά όργανά της και χαράσσονται κατευθυντήριες προκειμένου η Ε.Ε να είναι προετοιμασμένη να υποδεχθεί την νέα τεχνολογία.