Επιτελους, κυνηγι των ανασφαλιστων

Η μεγάλη εκκρεμότητα των ανασφάλιστων οχημάτων, που ταλαιπωρεί την ελληνική ασφαλιστική αγορά εδώ και πολλά χρόνια, δείχνει να φθάνει στο τέλος της. Ένα τεχνικό ζήτημα, οι λίστες διασταύρωσης των οχημάτων στα οποία έχουν χορηγηθεί πινακίδες κυκλοφορίας από την Πολιτεία με τα ασφαλισμένα οχήματα, που έμοιαζε τόσο απλό, δεν μπορούσε να επιλυθεί ή δεν υπήρχε η βούληση να επιλυθεί.

Παράλληλα, διαπιστώθηκε η ανάγκη για πιο ξεκάθαρη διατύπωση του νομοθετικού πλαισίου, ως προς το ποια οχήματα υποχρεούνται να είναι ασφαλισμένα, γεγονός που δρομολόγησε χρονοβόρες κοινοβουλευτικές διαδικασίες. Επιτέλους όμως, εκτός απροόπτου, τελειώνει σήμερα κάθε διαδικασία και αρχίζει το «κυνήγι» των ανασφάλιστων. Ένα κυνήγι που τα θύματά του δεν είναι αυτοί που κυνηγιούνται, αλλά οι παθόντες και η ασφαλιστική αγορά στο σύνολό της.

Ουδείς γνωρίζει τον ακριβή αριθμό των ανασφάλιστων οχημάτων. Υπάρχουν δημοσιεύματα και δηλώσεις αρμοδίων που αναφέρουν από 700.000 μέχρι 2.000.000. Η παρανόηση βρίσκεται στο ότι όλα τα ανασφάλιστα οχήματα δεν είναι παρανόμως ανασφάλιστα. Για παράδειγμα, τα εκατοντάδες χιλιάδες ανασφάλιστα οχήματα του Δημοσίου, είναι νομίμως ανασφάλιστα γιατί εγγυάται για αυτά το Κράτος, το οποίο αναλαμβάνει και το βάρος της αποζημίωσης. Όλοι γνωρίζουμε βέβαια, τι σημαίνει να εμπλακεί κάποιος σε ατύχημα με υπαίτιο όχημα του Δημοσίου…

Ένα ακόμα ιδιαίτερο χαρακτηριστικό που βλέπουμε τον τελευταίο μήνα, είναι ο τρόπος που προσεγγίζει η ασφαλιστική αγορά, εταιρείες και διαμεσολαβούντες την ψήφιση του νομοσχεδίου για την ασφάλιση των ανασφάλιστων οχημάτων. Δεν έχουμε δει ούτε μια διαφημιστική καταχώρηση, ως προς την αναγκαιότητα της ασφάλισης, ως προς το αγαθό της ασφάλισης και τα κοινωνικά προβλήματα που μπορεί να δημιουργήσει ένα ανασφάλιστο όχημα, ενώ αντίθετα δεκάδες διαφημίσεις, κυρίως στο internet με αναφορά στο πρόστιμο που έρχεται: «ασφαλιστείτε για να γλυτώσετε το πρόστιμο» και όχι «ασφαλιστείτε γιατί πρέπει να είστε ασφαλισμένοι» ή «ασφαλιστείτε για να μην καταστρέψει την ζωή σας ένα ατύχημα». Είναι φυσικό όμως, γιατί η έλλειψη ασφαλιστικής παιδείας του έλληνα καταναλωτή είναι μακροχρόνια και βαθιά. Το πρόστιμο το καταλαβαίνει, την αναγκαιότητα της ασφάλισης, όχι.

Σε κάθε περίπτωση η εκκρεμότητα αυτή τελειώνει, ο νόμος (και συγκεκριμένα το Π.Δ. 237/1986 «Περί Υποχρεωτικής Ασφάλισης της εξ ατυχημάτων αυτοκινήτων αστικής ευθύνης») τροποποιείται, αποσαφηνίζεται η υποχρεωτικότητα της ασφάλισης κάθε οχήματος στο οποίο έχουν χορηγηθεί άδεια κυκλοφορίας, είτε αυτό κινείται είτε όχι, εκτός αν έχει τηρηθεί η νόμιμη διαδικασία της ακινησίας και καθορίζονται τα πρόστιμα και οι ποινές.

Οι νέες αυτές διατάξεις θα ισχύουν από την 15η Απριλίου 2013 και συνεπώς πολύ σύντομα θα φανεί το πόσοι θα συμμορφωθούν και σε ποιο βαθμό θα κλείσει το τεράστιο αυτό θέμα των ανασφάλιστων. Η επίλυσή του πάντως ωφελεί το κοινωνικό σύνολο και προσφέρει μια τονωτική ένεση στην ασφαλιστική αγορά.

© INSURANCE EEA 2020. All rights Reserved.
Designed by RDC Informatics