Η απάτη ανθίζει στην ασφαλιστική αγορά

Θα μπορούσε να θεωρηθεί ως ένα ακόμη σύμπτωμα της κρίσης: αετονύχηδες και κομπιναδόροι υπήρχαν πάντα, σε κάθε αγορά, και τώρα με τη γενική καθίζηση των πάντων έγιναν απλώς περισσότεροι.Απ’ την άλλη πλευρά, τα φαινόμενα της ασφαλιστικής απάτης δεν είναι μόνον ελληνικό «προνόμιο», απασχολεί όλες τις αγορές του κόσμου.

Η ιδιαιτερότητα βρίσκεται στο ότι, εκτός από τις εταιρείες-μαϊμούδες που απολαμβάνουν εποπτικής ασυλίας, ο κλάδος αυτοκινήτου έχει γίνει μόνιμο αντικείμενο του αστυνομικού ρεπορτάζ, με τους επιτελείς των εταιρειών να αναγκάζονται όλο και συχνότερα να επιστρατεύουν πρακτικές ντετέκτιβ προκειμένου να εξιχνιάζουν «εξαφανίσεις και «πυρκαγιές» πολυτελών αυτοκινήτων, που αυξάνονται ραγδαίως. 

Σύμφωνα με τα στοιχεία της Αστυνομίας, οι κλοπές στα Ι.Χ. κατέγραψαν αύξηση περίπου 50% το 2012 σε σχέση με το 2011, ενώ οι πυρκαγιές επίσης αυξήθηκαν κατά 20%. Για το «χαρτοφυλάκιο» των ασφαλιστικών εταιρειών -σε μερικές από αυτές- η αύξηση ξεπέρασε ακόμη και το 100% το 2012 σε σχέση με το 2011. Με την επιβολή του Φόρου Πολυτελούς Διαβίωσης στα αυτοκίνητα με κινητήρες άνω των 2 λίτρων, σήμανε συναγερμός σε όλες τις ασφαλιστικές εταιρείες καθώς εκτιμούν πως οι εκ προθέσεως εξαφανίσεις ή πυρκαγιές θα κυμανθούν σε επίπεδα ρεκόρ.

Η κομπίνα των επιτηδείων, κατά τους ασφαλιστές, συνεχώς γίνεται όλο και πιο οργανωμένη, με αποτέλεσμα να είναι πολύ δύσκολο να αποκαλυφθούν στοιχεία για κλοπή ή πυρκαγιά. Από την άλλη πλευρά ραγδαία αύξηση καταγράφουν και οι «εικονικές» συγκρούσεις με τους επιτήδειους να συνεργάζονται με ειδικά συνεργεία, δικηγόρους μέχρι και ιατρούς!

Σύμφωνα με τα στατιστικά στοιχεία, στο στόχαστρο των κυκλωμάτων είναι τα πολυτελή και σπορ αυτοκίνητα που η αξία τους πέσει στο ναδίρ όπως επίσης και τα διάσημα Smart που στην συντριπτική τους πλειονότητα γίνονται ανταλλακτικά και σύμφωνα με τους ειδικούς των εταιρειών αποσυναρμολογούνται και συναρμολογούνται πολύ εύκολα…

Ειδικά για τα Smart, ήδη κάποιες ασφαλιστικές από τις αρχές του 2013 δεν καλύπτουν την ολική ή μερική κλοπή τους, ενώ οι υπόλοιπες τα καλύπτουν υπό προϋποθέσεις και με αυξημένα ασφάλιστρα.

Η πιο διαδεδομένη μέθοδος είσπραξης αποζημιώσεων είναι εκείνη της κλοπής. Η καταβολή της αποζημίωσης πραγματοποιείται μετά από 90 ημέρες και αφορά τις περισσότερες περιπτώσεις αποζημιώσεων.

Οι κλοπές εκ προθέσεως διακρίνονται σε δύο κατηγορίες που περιλαμβάνουν το οργανωμένη ή μη «εξαφάνιση» κάποιου Ι.Χ. Η κλοπή κάποιου αυτοκινήτου μέσω οργανωμένου κυκλώματος γίνεται πολύ γρήγορα και είναι εξαιρετικά δύσκολο να βρεθούν ίχνη. Το αυτοκίνητο είτε γίνεται ανταλλακτικά και πωλείται κομμάτι κομμάτι, είτε διαλύεται σε κάποια πρέσσα, είτε παραποιούνται οι αριθμοί πλαισίου και εξάγεται στο εξωτερικό.

Η ανεύρεση ενός Ι.Χ. είναι εξαιρετικά δύσκολη, και ιδίως όταν την κλοπή την κάνουν επαγγελματίες. Όπως προκύπτει από το αστυνομικό ρεπορτάζ, τα κυκλώματα που εμπλέκονται στις «κλοπές» ή «καταστροφές» αυτοκινήτων ζητούν πλέον χρήματα για να διεκπεραιώσουν τις υποθέσεις με κόστος από 2.000 έως και 10.000 ευρώ ανάλογα τον τύπο του αυτοκινήτου…

Η πυρκαγιά σε ένα Ι.Χ. αποτελεί έναν συντομότερο δρόμο για την είσπραξη της αποζημίωσης, ωστόσο, εγκυμονεί σοβαρούς κινδύνους καθώς εμπλέκεται πέραν της Αστυνομίας και η Πυροσβεστική που είναι πολύ πιθανό να ανακαλύψει κάτι που θα ανατρέψει τους σχεδιασμούς των εμπρηστών για την… «τέλεια πυρκαγιά». Ωστόσο, η είσπραξη της αποζημίωσης με την προσκόμιση του εγγράφου συμβάντος αποτελεί δέλεαρ για όσους θέλουν να εισπράξουν άμεσα την αποζημίωση.

Η δημιουργία καναλιών ασφάλισης αυτοκινήτων μέσω Διαδικτύου αποτελεί το βασικό πεδίο δραστηριοποίησης του οργανωμένου εγκλήματος στον κλάδο του αυτοκινήτου αλλά και των ανασφάλιστων ιδιωτών. Τον τελευταίο καιρό, μάλιστα, το οργανωμένο έγκλημα έχει κάνει τεράστιες προόδους στο θέμα των εικονικών συγκρούσεων, μισθώνοντας ειδικά συνεργεία, δικηγόρους μέχρι και ιατρούς ώστε να μπορούν να αυξάνουν πάρα πολύ το ύψος των αποζημιώσεων.

© INSURANCE EEA 2024. All rights Reserved.
Designed by RDC Informatics