Νέες ψηφιακές υπηρεσίες «myAuto» και «myPhoto» για πληροφορίες οχημάτων και ιδιόχειρη υπογραφή

Γράφει ο Στάθης Δημ. Σταματελόπουλος, Νομικός Συνεργάτης Ε.Ε.Α.


Στο πλαίσιο της μετάβασης στην πλήρη ψηφιακή εποχή όλων των παρεχομένων από την Διοίκηση υπηρεσιών, την οποία με μεγάλη επιτυχία προωθεί το αρμόδιο Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης κατατέθηκε στην Βουλή νέο νομοσχέδιο, με το οποίο αφενός μεν, ρυθμίζονται θέματα σχετικά με το Κτηματολόγιο προς τον σκοπό της επιτάχυνσης της ολοκλήρωσης της διαδικασίας κτηματογράφησης ακινήτων, αφετέρου δε,  στο μέρος Β του νομοσχεδίου προβλέπονται νέες ψηφιακές υπηρεσίες του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης και συγκεκριμένα δημιουργούνται ψηφιακές υπηρεσίες με τις ονομασίες «myAuto» και «Audit-Car», με τις οποίες παρέχεται πρόσβαση, σε πραγματικό χρόνο, στους ιδιοκτήτες οχημάτων και στις αρμόδιες ελεγκτικές αρχές, αντίστοιχα, σε πληροφορίες που αφορούν τα οχήματα (στοιχεία της άδειας κυκλοφορίας, καταβολή τελών κυκλοφορίας, τεχνικό έλεγχο και ασφάλιση του οχήματος κ.λπ.), ενώ παράλληλα αναπτύσσεται και παρέχεται και η ψηφιακή υπηρεσία «myPhoto», η οποία έχει ως αντικείμενο τη μεταφόρτωση, διαχείριση και αποθήκευση  ψηφιακών φωτογραφιών, αλλά και της οπτικής απεικόνισης της ιδιόχειρης υπογραφής κάθε φυσικού προσώπου, στο Κυβερνητικό Νέφος Δημοσίου Τομέα (G-Cloud) που διαχειρίζεται η Γ.Γ.Π.Σ.Δ.Δ.

Το νέο νομοσχέδιο προβλέπει ότι, οι νέες ψηφιακές υπηρεσίες παρέχονται μέσω της Ενιαίας Ψηφιακής Πύλης της Δημόσιας Διοίκησης (gov.gr-Ε.Ψ.Π.), τις οποίες αναπτύσσει και παρέχει η Γενική Γραμματεία Ψηφιακής Διακυβέρνησης και Απλούστευσης Διαδικασιών (Γ.Γ.Ψ.Δ.Α.Δ.),σε συνεργασία με τη Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων Δημόσιας Διοίκησης (Γ.Γ.Π.Σ.Δ.Δ.), η οποία είναι αρμόδια για τη διαχείριση και λειτουργία αυτών, ενώ τέλος προβλέπεται και η έκδοση των αναγκαίων υπουργικών αποφάσεων, με τις οποίες θα ρυθμίζονται τα ειδικότερα θέματα, αναφορικά με την ανάπτυξη και την λειτουργία των ως άνω αναφερομένων νέων ψηφιακών υπηρεσιών.

Ειδικότερα και σύμφωνα με τα όσα προβλέπει η σχετική αιτιολογική έκθεση του ως άνω νομοσχεδίου, με το άρθρο 31 αυτού προβλέπεται η υλοποίηση από τη Γενική Γραμματεία Ψηφιακής Διακυβέρνησης και Απλούστευσης Διαδικασιών (Γ.Γ.Ψ.Δ.Α.Δ.) σε συνεργασία με τη Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων Δημόσιας Διοίκησης (Γ.Γ.Π.Σ.Δ.Δ.) των ηλεκτρονικών υπηρεσιών παροχής πληροφοριών οχημάτων («myAuto» και «Audit-Car»), οι οποίες θα είναι προσβάσιμες μέσω της Ενιαίας Ψηφιακής Πύλης της Δημόσιας Διοίκησης (gov.gr-Ε.Ψ.Π.). Οι εν λόγω ηλεκτρονικές υπηρεσίες θα παρέχουν σε πραγματικό χρόνο πρόσβαση σε βασικές πληροφορίες όσον αφορά στα οχήματα, όπως στα βασικά στοιχεία της άδειας κυκλοφορίας, στην εξόφληση των τελών κυκλοφορίας, στον τεχνικό έλεγχο και στην ασφάλιση του οχήματος.

Οι μέχρι σήμερα βασικές πληροφορίες σχετικά με τα οχήματα παρέχονται αποσπασματικά από βάσεις δεδομένων διαφόρων φορέων και όχι σε όλες τις περιπτώσεις σε πραγματικό χρόνο, με αποτέλεσμα να προκύπτουν γραφειοκρατικές αγκυλώσεις και καθυστερήσεις. Με την προτεινόμενη ρύθμιση εισάγεται η δυνατότητα συγκεντρωτικής πρόσβασης, ψηφιακά, σε πλήθος πληροφοριών, που αφορούν στο όχημα, τόσο στους ίδιους τους ιδιοκτήτες αυτών, όσο και στις αρμόδιες ελεγκτικές αρχές, προς τον σκοπό της εξοικονόμησης χρόνου, αλλά και της ασφαλέστερης άντλησης και διασταύρωσης των τηρουμένων στα μητρώα του Δημοσίου στοιχείων που αφορούν στο όχημα.

Αντίστοιχα δε, στο άρθρο 32 προβλέπεται η υλοποίηση από το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης, και ειδικότερα από τη Γενική Γραμματεία Ψηφιακής Διακυβέρνησης και Απλούστευσης Διαδικασιών (Γ.Γ.Ψ.Δ.Α.Δ.) σε συνεργασία με τη Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων Δημόσιας Διοίκησης (Γ.Γ.Π.Σ.Δ.Δ.), της ψηφιακής υπηρεσίας «myPhoto», με αντικείμενο τη μεταφόρτωση, διαχείριση και αποθήκευση ψηφιακών φωτογραφιών, ή της οπτικής απεικόνισης των ιδιόχειρων υπογραφών κάθε φυσικού προσώπου στο κυβερνητικό νέφος Δημοσίου Τομέα (G-Cloud) της Γ.Γ.Π.Σ.Δ.Δ., ώστε να χρησιμοποιηθούν σε ηλεκτρονικές εφαρμογές και υπηρεσίες που παρέχονται από φορείς του δημόσιου τομέα.

Με την ανάπτυξη της ψηφιακής υπηρεσίας «myPhoto», παρέχεται στα φυσικά πρόσωπα ένα ακόμα ψηφιακό εργαλείο, το οποίο θα τους επιτρέπει να διεκπεραιώνουν εξ αποστάσεως, με ταχύτητα και ασφάλεια ένα ιδιαίτερα μεγάλο εύρος συναλλαγών με φορείς του δημοσίου τομέα, για την ολοκλήρωση των οποίων απαιτείται η προσκόμιση φωτογραφίας ή/και η υπογραφή τους. Η μεταφόρτωση των ανωτέρω ψηφιακών αρχείων θα πραγματοποιείται από πιστοποιημένους επαγγελματίες φωτογράφους, προκειμένου να διασφαλισθεί η ακεραιότητα των δεδομένων που περιλαμβάνονται σε αυτά και να αποφευχθούν φαινόμενα σφάλματος κατά τη μεταφόρτωση, ενώ για λόγους διασφάλισης της γνησιότητας των αρχείων, η ανάκτηση και χρήση τους από το φυσικό πρόσωπό θα είναι δυνατή μόνο κατόπιν προηγούμενου συσχετισμού τους με βασικά στοιχεία ταυτοποίησης.

Παράλληλα, στο άρθρο 33 του σχετικού νομοσχεδίου αναγνωρίζεται νομοθετικά και η χρήση ψηφιοποιημένης ιδιόχειρης υπογραφής στις συναλλαγές των πολιτών με τα Κέντρα Εξυπηρέτησης Πολιτών (Κ.Ε.Π.). Ειδικότερα, αναγνωρίζεται η ισότιμη νομική και αποδεικτική ισχύς της ψηφιοποιημένης ιδιόχειρης υπογραφής, με την ιδιόχειρη υπογραφή.

Με τον τρόπο αυτό αντιμετωπίζεται το υφιστάμενο νομοθετικό κενό σχετικά με την αναγνώριση της νομικής και αποδεικτικής ισχύος των ιδιόχειρων υπογραφών, που τίθενται με ηλεκτρονικό μέσο. Ταυτόχρονα, δημιουργούνται οι θεσμικές προϋποθέσεις για την προώθηση νέων μορφών συναλλαγών με τα Κέντρα Εξυπηρέτησης Πολιτών (ΚΕΠ). Ειδικότερα, η ψηφιοποιημένη ιδιόχειρη υπογραφή τίθεται, όπως και η «φυσική» ιδιόχειρη υπογραφή, με το χέρι, ή άλλο σημείο του σώματος του φυσικού προσώπου, διαφοροποιείται, ωστόσο, ως προς την επιφάνεια που αυτή τίθεται. Έτσι, ενώ η «φυσική» ιδιόχειρη υπογραφή τίθεται επί έγχαρτου μέσου (φυσικό ή έντυπο έγγραφο), η ψηφιοποιημένη ιδιόχειρη υπογραφή τίθεται επί ηλεκτρονικού μέσου και συγκεκριμένα σε ειδική επιφάνεια καταγραφής (tablet) με χρήση γραφίδας και με ταυτόχρονη φυσική παρουσία του υπογράφοντος στα ΚΕΠ. Η θέση της ιδιόχειρης υπογραφής επί ηλεκτρονικού μέσου την καθιστά ψηφιοποιημένη, με την έννοια ότι, το γραφικό αποτύπωμα του υπογράφοντος τίθεται σε ειδική οθόνη με δυνατή την ενσωμάτωση της υπογραφής αυτής σε ηλεκτρονικό έγγραφο.

Κατόπιν αυτών κρίνεται αναγκαία, για λόγους ασφάλειας δικαίου, η ρητή αναγνώριση στην ψηφιοποιημένη ιδιόχειρη υπογραφή της ίδιας νομικής και αποδεικτικής ισχύος με την αντίστοιχη «φυσική». Σημειώνεται ότι, η υπογραφή που ρυθμίζεται με την προτεινόμενη διάταξη δεν συνιστά ηλεκτρονική υπογραφή, κατά την έννοια του Κανονισμού (ΕΕ) 910/2014 και του άρθρου 2 του ν. 4727/2020 (Α’ 184). Το γεγονός αυτό καθιστά περαιτέρω αναγκαία τη ρύθμιση της ισχύος της εκτύπωσης των εγγράφων που υπογράφονται με ψηφιοποιημένη ιδιόχειρη υπογραφή.

Στο βαθμό, συνεπώς, που αναγνωρίζεται η ίδια νομική και αποδεικτική ισχύς της ψηφιοποιημένης ιδιόχειρης υπογραφής με την αντίστοιχη «φυσική», κρίνεται σκόπιμη η παραπομπή, στα οριζόμενα στον Κώδικα Διοικητικής Διαδικασίας (Ν. 2690/1999) και συγκεκριμένα στο άρθρο 11 αυτού, ώστε η εκτύπωση εγγράφου που υπογράφεται στα ΚΕΠ με ψηφιοποιημένη ιδιόχειρη υπογραφή να γίνεται αποδεκτή και να διακινείται, υπό τις προϋποθέσεις που θέτει το άρθρο αυτό για τα αντίστοιχα έγγραφα, που φέρουν «φυσική» ιδιόχειρη υπογραφή.

© INSURANCE EEA 2021. All rights Reserved.
Designed by RDC Informatics