Δικαιώμα ταξιδιωτών επιλογής επιστροφής χρημάτων ή voucher

H Ευρωπαϊκή Επιτροπή δημοσίευσε χθες (13.5.2020 C(2020) 3125) «Ερμηνευτικές κατευθυντήριες γραμμές σχετικά με τα κουπόνια που προσφέρονται σε επιβάτες και ταξιδιώτες ως εναλλακτική λύση για την αποζημίωση αναφορικά με τις ακυρώσεις ταξιδιωτικών πακέτων και μεταφορών στο πλαίσιο της πανδημίας COVID-19» προς τις χώρες της ΕΕ. Στην ανακοίνωσή της αναφέρει ότι δεν θα υποβαθμίσει τα ενωσιακά δικαιώματά των καταναλωτών όσον αφορά την επιστροφή χρημάτων για ταξίδια που έχουν ακυρωθεί. Η Επιτροπή μέσω των κατευθυντήριων γραμμών και συστάσεων αποσκοπεί μεταξύ άλλων στο να καταστήσει τα ταξιδιωτικά κουπόνια ελκυστική εναλλακτική λύση για όσους από τους καταναλωτές τα επιλέξουν, έναντι της επιστροφής χρημάτων και συγχρόνως καλεί τις Ευρωπαϊκές χώρες να διατηρήσουν τα δικαιώματα των καταναλωτών ως προς την επιστροφή χρημάτων, αναφορικά με ταξίδια που ακυρώθηκαν λόγω του COVID-19.

Η ΕΚΠΟΙΖΩ και η Πανελλήνια Ομοσπονδία Ενώσεων Καταναλωτών – Π.ΟΜ.Ε.Κ. “Η Παρέμβαση” καλωσορίζουν το αίτημα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής προς τις χώρες της Ε.Ε. για συμμόρφωση με την κοινοτική νομοθεσία και την άμεση υιοθέτηση εθνικών συστημάτων διασφάλισης ότι, όλα τα κουπόνια COVID-19 για ακυρωμένα εισιτήρια μετακίνησης (αεροπλάνο, τρένο, λεωφορείο / πούλμαν και πλοία) ή οργανωμένα ταξίδια, προστατεύονται σε περίπτωση αφερεγγυότητας. Η εν λόγω προστασία αποτελεί προϋπόθεση για την προώθηση κουπονιών, ώστε η επιλογή των καταναλωτών να είναι ασφαλής και αξιόπιστη.

Η ΕΚΠΟΙΖΩ και η Πανελλήνια Ομοσπονδία Ενώσεων Καταναλωτών – Π.ΟΜ.Ε.Κ. “Η Παρέμβαση” σε επιστολές που είχαν αποστείλει στα αρμόδια Υπουργεία και Αρχές, λόγω και του πλήθους καταγγελιών από καταναλωτές, πριν, αλλά και μετά την έκδοση της υπ. αρ. 84/13.04.2020 ΠΡΑΞΗΣ ΝΟΜΟΘΕΤΙΚΟΥ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟΥ (ΠΝΠ), η οποία ορίζει «την παροχή από τις τουριστικές επιχειρήσεις, προς τους δικαιούχους, πιστωτικού σημειώματος (κουπόνι) με ημερομηνία λήξης δεκαοκτώ (18) μήνες από την έκδοσή του, με σκοπό να διασφαλιστεί η βιωσιμότητά τους», είχαν εκφράσει επανειλημμένως την αντίθεσή τους και είχαν προτείνει εναλλακτικές λύσεις για τη σύννομη εφαρμογή της Ευρωπαϊκής και εθνικής νομοθεσία, ως προς το δικαίωμα επιστροφής χρημάτων στους καταναλωτές, οι οποίες εν τέλει υιοθετήθηκαν από την Ε.Ε. Σε περιόδους κρίσης όπως αυτές που διανύουμε οι ταξιδιώτες/καταναλωτές πρέπει να νιώθουν ότι μπορούν να βασίζονται στα δικαιώματά τους ως καταναλωτές.

Η εμπιστοσύνη των καταναλωτών στον ταξιδιωτικό κλάδο και στις υπηρεσίες του είναι ένα βασικό ζήτημα, ειδικά για την περίοδο μετά της πανδημίας του κορωνοϊού Covid-19. Η τροποποίηση του υφιστάμενου νομοθετικού πλαισίου του δικαιώματος αποζημίωσης των καταναλωτών, όπως είχε προταθεί από χώρες της Ε.Ε. (και της Ελλάδας) θα αποτελούσε επικίνδυνο προηγούμενο και θα είχε επιβαρυντικές και μακροπρόθεσμες συνέπειες ως προς την εμπιστοσύνη των καταναλωτών στη βιομηχανία τουρισμού. Αποτελεί ύψιστη προϋπόθεση ισχύος των εν λόγω δικαιωμάτων όταν οι καταναλωτές τα χρειάζονται.

© INSURANCE EEA 2024. All rights Reserved.
Designed by RDC Informatics