Έχετε πολύ περισσότερη δύναμη απ’ όση νομίζετε!

Πολλά και κρίσιμα ήταν τα ερωτήματα που έθεσαν οι εκπρόσωποι των διαμεσολαβούντων στην ημερίδα που πραγματοποιήθηκε τη Δευτέρα στη Θεσσαλονίκη. Οι απαντήσεις άλλοτε ικανοποίησαν και χειροκροτήθηκαν, άλλοτε δυσαρέστησαν, άλλοτε προκάλεσαν χαμόγελα. Θυμίζουμε πως στα ερωτήματα των διαμεσολαβούντων κλήθηκαν να απαντήσουν οι κ.κ. Σπ. Μαυρόγαλος, Διευθύνων Σύμβουλος της Εθνικής Ασφαλιστικής, Δημήτρης Ζορμπάς, Γενικός Διευθυντής της Συνεταιριστικής Ασφαλιστικής και Πρόεδρος του Επικουρικού Κεφαλαίου, Κώστας Μπερτσιάς, Αναπληρωτής Διευθύνων Σύμβουλος της Μινέττα Ασφαλιστικής, Κάρολος Σαΐας, Διευθύνων Σύμβουλος της Interasco, Γιάννης Βοτσαρίδης, Διευθύνων Σύμβουλος της Interlife και Κώστας Γιαννιώτης, Αντιπρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος του Ομίλου Ιντερσαλόνικα.

Αναμφίβολα η φράση που ακούστηκε πιο συχνά από τους εκπροσώπους των ασφαλιστικών εταιρειών ήταν πως δεν έχουν τίποτα να χωρίσουν με τους διαμεσολαβούντες, πως είναι στο πλευρό τους για να τους φροντίζουν και να τους στηρίζουν. Όπως είπε χαρακτηριστικά ο κ. Μπερτσιάς απευθυνόμενος προς το κοινό της αίθουσας: «Δεν πιστεύω ότι υπάρχει τόση κόντρα μεταξύ μας όση θέλετε να δείξετε σήμερα. Έχετε πολύ περισσότερη δύναμη απ’ όση νομίζετε! Το πρόβλημα δεν είναι οι συμβάσεις. Το πρόβλημα είναι ότι δε βρίσκετε πελάτες για να μας τους φέρετε και να πληρωθείτε!». Ο κ. Μαυρόγαλος, αναφερόμενος στο ποσοστό των ασφαλίστρων επί του ΑΕΠ που όπως τονίστηκε πολλές φορές στη διάρκεια της εκδήλωσης έχει κολλήσει εδώ και  20 χρόνια στο 2%, τόνισε: «Το 2% εσείς θα το αυξήσετε. Εμείς είμαστε εδώ για να σας στηρίζουμε και να σας δίνουμε προϊόντα.» Ο κ. Γιαννιώτης, σχολιάζοντας την «επιθετικότητα» των ερωτήσεων, τόνισε πως δεν υπάρχει πόλεμος μεταξύ ασφαλιστικών εταιρειών και διαμεσολαβούντων, αλλά κοινός αγώνας με κοινούς στόχους. «Είναι απαραίτητο να ενισχύσουμε το επίπεδο εμπιστοσύνης μεταξύ μας. Όσο για τις εταιρείες που εφαρμόζουν αθέμιτες πρακτικές, όπως έχει δείξει η ιστορία, η αγορά μας αυτορυθμίζεται και αποβάλλει αυτούς που εφαρμόζουν τέτοιου είδους μεθόδους», κατέληξε.

Μεγάλο μέρος των ερωτημάτων περιστράφηκε γύρω από τις συμβάσεις μεταξύ ασφαλιστικών εταιρειών και διαμεσολαβούντων και τους καταχρηστικούς όρους που ορισμένες από αυτές συνεχίζουν να περιλαμβάνουν. Όσον αφορά στην καταγγελία της σύμβασης για σπουδαίο λόγο, ο κ. Μαυρόγαλος απάντησε πως η Εθνική προχωρά σε καταγγελία μετά από πολύ ψάξιμο και μόνο για πολύ συγκεκριμένους λόγους. Ο κ. Ζορμπάς δήλωσε ξεκάθαρα πως σπουδαίος λόγος για την καταγγελία της σύμβασης μπορεί να θεωρηθεί μόνο πράξη του διαμεσολαβούντα που επισύρει ποινική ή αστική ευθύνη. Ο κ. Βοτσαρίδης υποστήριξε πως οι συνδεδεμένοι με μία εταιρεία διαμεσολαβούντες δε θα πρέπει να υπογράφουν συμβάσεις με καταχρηστικούς όρους, καθώς η εταιρεία τους οφείλει να τους καλύπτει για τυχόν λάθη και παραλείψεις τους.

Όσον αφορά την καταγγελία της σύμβασης σε περίπτωση που η εταιρεία αλλάξει τον Κανονισμό Πωλήσεων και ο διαμεσολαβών δεν τον δεχθεί, ο κ. Μαυρόγαλος σχολίασε πως οι συμβάσεις είναι αμφοτεροβαρείς και οφείλουν να προασπίζουν τα συμφέροντα και των δύο εμπλεκομένων, οπότε στην παραπάνω περίπτωση η σύμβαση θα πρέπει να λύεται κοινή συναινέσει. Σχετικά με τη μη καταβολή προμηθειών επί τρία χρόνια μετά τη λύση της σύμβασης σε περίπτωση που αυτή πραγματοποιηθεί λόγω καταγγελίας της εκ μέρους της ασφαλιστικής εταιρείας, ο κ. Μπερτσιάς εξέφρασε την άποψη πως όταν ο διαμεσολαβών παύει να εξυπηρετεί τον πελάτη, θα πρέπει να παύει και να αμείβεται.

Σε ερώτηση σχετικά με την εκκαθάριση της Ασπίδας, ο κ. Ζορμπάς απάντησε πως μελετάται η περίπτωση ομολογιακού δανείου, προκειμένου να δοθούν οι αποζημιώσεις στους δικαιούχους. Στον κλάδο Γενικών δήλωσε κατηγορηματικά πως δε θα χάσει κανείς τα λεφτά του και πως ήδη το 85% των μικρών ζημιών έχουν πληρωθεί. Όσο για τον κλάδο Ζωής, δίνεται έμφαση στους μικρούς επενδυτές και σύντομα θα δοθεί λύση. Σχολιάζοντας την πρόσφατη απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας, σύμφωνα με την οποία το Δημόσιο δεν έχει καμία υποχρέωση να αποζημιώσεις τους δικαιούχους λόγω συνυπευθυνότητας, ο κ. Ζορμπάς τόνισε πως το Δημόσιο «βγάζει την ουρά του απ’ έξω» απ’ αυτή την ιστορία, αλλά απ’ την άλλη μεριά έχει δεσμεύσει την περιουσία της Ασπίδας, δημιουργώντας τεράστια προβλήματα στη διαδικασία αποζημίωσης των δικαιούχων.

Καλούμενος να σχολιάσει το επίμαχο θέμα των διαρκώς μειούμενων ασφαλίστρων στον κλάδο αυτοκινήτου, ο κ. Σαΐας τόνισε πως το ασφάλιστρο κινείται πια στα όρια, καθώς οι συνθήκες δεν είναι πλέον ευνοϊκές για διατήρηση του χαμηλού δείκτη ζημιών. Εξέφρασε επίσης την άποψη πως με το τόσο χαμηλό ασφάλιστρο, τελικά θίγονται και οι εταιρείες και οι διαμεσολαβούντες, αλλά και οι καταναλωτές, με αποτέλεσμα να πλήττεται η ασφαλιστική συνείδηση.

Σε ερώτηση σχετικά με την κατάργηση ή έστω μείωση του δικαιώματος συμβολαίου, ο κ. Γιαννιώτης απάντησε πως ήδη η Ιντερσαλόνικα από 1/1/14 το έχει μειώσει κατά 10%. Ωστόσο τόνισε πως αντίστοιχα θα πρέπει να μειώνονται και οι προμήθειες των διαμεσολαβούντων. Επ’ αυτού ο κ. Ζορμπάς σχολίασε πως κατά την άποψή του το δικαίωμα συμβολαίου είναι και αυτό ασφάλιστρο και άρα οι προμήθειες θα πρέπει να υπολογίζονται ανάλογα. Και κατάληξε: «Ο διαμεσολαβητής θα πρέπει να αμείβεται σωστά, πόσο μάλλον σήμερα, που ο όγκος της δουλειάς του έχει αυξηθεί κατά πολύ, καθώς ένα μεγάλο κομμάτι εργασιών έχει μετακυλιστεί από την εταιρεία στον διαμεσολαβητή.»

Σχολιάζοντας την εφαρμογή των πράξεων 30 και 31 της Τράπεζας της Ελλάδος, ο κ. Μπερτσιάς τόνισε πως αποδείχθηκαν αναπτυξιακές και εποικοδομητικές για τον κλάδο. Αναμφίβολα τους πρώτους μήνες υπήρξαν δυσκολίες προσαρμογής, αλλά πλέον η κατάσταση έχει εξομαλυνθεί. Όσο γι’ αυτούς που δεν τις εφαρμόζουν, σύντομα θα κληθούν «να πληρώσουν το μάρμαρο» όπως είπε χαρακτηριστικά, για να καταλήξει: «Πρέπει όλοι να εμποδίζουμε πρακτικές που υποβιβάζουν το επάγγελμά μας και αποβαίνουν εις βάρος του καταναλωτή.»

Σε ερώτημα σχετικά με τις πρακτικές ορισμένων εταιρειών να επικοινωνούν απευθείας με τον πελάτη, παρακάμπτοντας τον διαμεσολαβούντα, ο κ. Μαυρόγαλος απάντησε πως με εξαίρεση την περίπτωση των μεσιτών, η εταιρεία είναι υπεύθυνη για τον πελάτη και άρα πρέπει να έχει επικοινωνία με τον πελάτη, για να τον προστατεύει, αλλά σε καμία περίπτωση δεν παρεμβαίνει, εφόσον οι πρακτικές του διαμεσολαβητή δεν παραβιάζουν τις ηθικές αρχές της αγοράς και το συμφέρον του πελάτη.

Για την προείσπραξη των ασφαλίστρων, ο κ. Μπερτσιάς υποστήριξε πως θα πρέπει να τηρείται ρητά η απόδοση των ασφαλίστρων στο τέλος της εβδομάδας. Σίγουρα υπάρχουν δυσκολίες και κυρίως λόγω του ότι κάθε εταιρεία έχει δημιουργήσει τη δική της πλατφόρμα. Στην Ιταλία, ασφαλιστικές εταιρείες και διαμεσολαβούντες συνεργάστηκαν και δημιούργησαν μία ενιαία πλατφόρμα και κάτι αντίστοιχο θα έπρεπε να γίνει και στην Ελλάδα.

Όσον αφορά τη στρατολόγηση νέων ασφαλιστών, η οποία συνεχίζει να είναι προβληματική παρά τα τεράστια ποσοστά ανεργίας, ο κ. Μαυρόγαλος δήλωσε πως αποτελεί προτεραιότητα της Εθνικής η προσέλκυση νέων ταλέντων, γι’ αυτό και σχεδιάζουν ένα ευνοϊκό σύστημα αμοιβών για τους νέους ασφαλιστές. Επίσης ζητούν από την Τράπεζα της Ελλάδος συχνότερη διεξαγωγή εξετάσεων πιστοποίησης.

Σε ερώτηση σχετικά με το καθεστώς που επικρατεί για τους πραγματογνώμονες, ο κ. Βοτσαρίδης δήλωσε πως οι περισσότεροι είναι μηχανολόγοι, έχουν άδεια και είναι γραμμένοι σε κάποιο επιμελητήριο. Εξέφρασε επίσης την άποψη πως οι περισσότερες εταιρείες συνεργάζονται με ανεξάρτητους πραγματογνώμονες. Σχολιάζοντας τη σχέση πραγματογνωμόνων και διαμεσολαβούντων, ο κ. Ζορμπάς τόνισε πως μεταξύ τους δεν έχουν κανένα πρόβλημα. Το πρόβλημα το έχουν και οι δύο με ορισμένα συνεργεία, τα οποία αναλαμβάνουν να εισπράξουν εκ μέρους του ασφαλισμένου, φουσκώνουν το λογαριασμό και από πάνω προσπαθούν να πουλήσουν και ασφάλιση στον πελάτη.

Απαντώντας σε ερώτημα σχετικά με την αναγνώριση της υπεραξίας του συντονιστή ασφαλιστικών συμβούλων, ο κ. Μαυρόγαλος  είπε πως η εταιρεία του μελετά το θέμα και βρίσκεται κοντά στην υλοποίηση της αναγνώρισης και ανταμοιβής της υπεραξίας του συντονιστή. «Στηρίζουμε ιδιαίτερα τον συνδεδεμένο συντονιστή», κατέληξε.

Αυτά ήταν μερικά από τα σημαντικότερα ζητήματα που συζητήθηκαν την περασμένη Δευτέρα στο Μέγαρο Μουσικής της Θεσσαλονίκης, μεταξύ διαμεσολαβούντων και ασφαλιστικών εταιρειών. Κοινή διαπίστωση όλων ήταν πως τέτοιου είδους «συναντήσεις» είναι εξαιρετικά χρήσιμες, συμβάλλουν τα μέγιστα στην αντιμετώπιση των προβλημάτων της αγοράς μας και θα πρέπει να πραγματοποιούνται συχνότερα.

 

Π.Μ.

© INSURANCE EEA 2024. All rights Reserved.
Designed by RDC Informatics