Σε καθεστώς αδιαφάνειας οι ρυθμίσεις των οφειλών από τις τράπεζες

Έντονες αντιδράσεις από την ΕΚΠΟΙΖΩ σχετικά με τις αδιαφανείς πρακτικές που εφαρμόζουν οι τράπεζες στις εξωδικαστικές ρυθμίσεις των δανείων. Σε ανακοίνωσή της ζητά την παρέμβαση των αρμόδιων αρχών, καθώς σύμφωνα με δεκάδες καταγγελίες που έχει δεχθεί, δεν τηρούνται οι νόμιμες διαδικασίες ενημέρωσης των δανειοληπτών, οι οποίοι καλούνται να υπογράφουν στα «τυφλά» συμβάσεις για τη ρύθμιση των οφειλών τους.

Το πλήρες κείμενο της ανακοίνωσης της ΕΚΠΟΙΖΩ έχει ως εξής:

«Σε καθεστώς αδιαφάνειας συνεχίζουν να λειτουργούν οι τράπεζες, όσον αφορά τις εξωδικαστικές ρυθμίσεις των δανείων. Οι καταναλωτές πολύ συχνά δε λαμβάνουν εγγράφως τους όρους των προτεινόμενων ρυθμίσεων, ενώ η πρακτική αυτή τείνει να γίνει ο κανόνας στις ρυθμίσεις των δανείων με επιδότηση ΟΕΚ και σε ελβετικό φράγκο. Την ίδια στιγμή, ο Κώδικας Δεοντολογίας εφαρμόζεται ανεπαρκώς, καθιστώντας άμεση την ανάγκη παρέμβασης των αρμόδιων αρχών. Πιο συγκεκριμένα:

1)        Η ΕΚΠΟΙΖΩ γίνεται αποδέκτης δεκάδων καταγγελιών από καταναλωτές με δάνεια με επιδότηση ΟΕΚ, σύμφωνα με τις οποίες οι τραπεζικοί υπάλληλοι και οι διευθυντές των καταστημάτων των τραπεζών, αρνούνται κατηγορηματικά να τους παραδώσουν πριν την υπογραφή τους τα προσχέδια των νέων συμβάσεων και τον ενδεικτικό πίνακα των τοκοχρεολυτικών δόσεων. Επειδή όμως η ισχύς του νόμου για τη ρύθμιση των σχετικών δανείων μάλιστα λήγει την 30.4.2015, οι καταναλωτές αναγκάζονται να υπογράφουν τις συμβάσεις, σε καθεστώς αδιαφάνειας, χωρίς προηγουμένως να τις έχουν μελετήσει αλλά και να συμβουλευθούν ενώσεις καταναλωτών ή το δικηγόρο τους.

2)        Η ίδια πρακτική καταγγέλλεται ότι ακολουθείται και στις περιπτώσεις δανείων σε ελβετικό φράγκο. Οι δανειολήπτες, προκειμένου να μη γίνουν ληξιπρόθεσμες οι δόσεις που έχουν αυξηθεί υπέρμετρα λόγω της διαφοράς στην ισοτιμία, αναγκάζονται να υπογράφουν συχνά ασύμφορες ρυθμίσεις με περιόδους χάριτος, χωρίς πρώτα να έχουν μελετήσει τους όρους τους.

3)         Η άρνηση όμως των τραπεζών να παρέχουν τις απαραίτητες πληροφορίες στους καταναλωτές και τους έντυπους όρους της σύμβασης ρύθμισης, πριν από τη σύναψή της, δεν είναι πρόσφατο φαινόμενο. Τα τελευταία χρόνια πολλές φορές οι οφειλέτες ενημερώνονται μόνο τηλεφωνικά και συχνά όχι από την τράπεζα αλλά από δικηγορικές εταιρίες, λαμβάνοντας γνώση για το περιεχόμενο της ρύθμισης μόνο όταν έρθει η ώρα να υπογράψουν. Οι υπάλληλοι των καταστημάτων αρνούνται να τους δώσουν αντίγραφο του σχεδίου της σύμβασης και τους αναγκάζουν να διαβάσουν τους όρους μόνο εντός του καταστήματος και υπό την πίεση του χρόνου!

4)        Τέλος, αν και  ο Κώδικας Δεοντολογίας ισχύει ήδη από την 01.01.2015, η ΕΚΠΟΙΖΩ έχει διαπιστώσει μία περιορισμένη έως διστακτική χρήση από τις τράπεζες των διατάξεων του Κώδικα στις υπαγόμενες οφειλές, δηλαδή τις μη καταγγελμένες. Αν και οι τράπεζες έχουν υποχρέωση να αποστείλουν επιστολές στους δανειολήπτες που καθυστερούν τις οφειλές τους, στην πράξη αυτό συμβαίνει σε ελάχιστες περιπτώσεις.

Σε συνέχεια των παραπάνω, η ΕΚΠΟΙΖΩ έστειλε επιστολή στο αρμόδιο Υπουργείο Οικονομίας, ζητώντας την παρέμβαση των αρμόδιων Υπηρεσιών ώστε:

  • Να αποκατασταθεί η διαφάνεια σχετικά με τις εξωδικαστικές ρυθμίσεις των οφειλών
  • Να παραταθεί κατά 6 μήνες η ισχύς του Ν. 4305/2014 για τις συμβάσεις με επιδότηση ΟΕΚ
  • Να ληφθούν μέτρα για τους χιλιάδες δανειολήπτες που έχουν ζημιωθεί από τη διατάραξη της ισοτιμίας ευρώ/ελβετικού φράγκου
  • Να εφαρμόζουν οι τράπεζες τον Κώδικα Δεοντολογίας.»
© INSURANCE EEA 2024. All rights Reserved.
Designed by RDC Informatics