Ασφάλεια: Που βρήκε την Ελλάδα.. η 15η Μαρτίου Παγκόσμια Ημέρα Καταναλωτή

του Γιάννη Βερμισσώ

Κάθε χρόνο στις 15 Μαρτίου γιορτάζεται η Παγκόσμια Ημέρα Καταναλωτή. Όμως, που βρίσκεται σήμερα η Ελλάδα σε αυτόν τον τομέα; Τόσα ερωτήματα που υπάρχουν άλλοτε αναπάντητα και άλλοτε με μισές απαντήσεις.

Προστατεύεται και πόσο ο καταναλωτής; Η προσπάθεια που καταβάλλεται από τους αρμόδιους φορείς μήπως παραμένει “στα χαρτιά” σε πολλές περιπτώσεις, διότι  στην πράξη υπάρχουν κάποιες ανυπέρβλητες δυσκολίες; Ποιος είναι ο ρόλος και η παρουσία της ιδιωτικής ασφάλισης στο θέμα της προστασίας των καταναλωτών; Ποια είναι η ατομική ευθύνη και η συνείδηση που έχει δημιουργηθεί  ώστε ο καταναλωτής να συμβάλλει στην ενίσχυση της προστασίας του; Μήπως τα περιμένει όλα από το κράτος , δηλαδή κάτι ανέφικτο; Οι ιδιωτικές εταιρείες ή αυτές δημοσίου συμφέροντος ή ακόμα και η παροχής υπηρεσιών “Συγκοινωνιών” μεριμνούν για την τήρηση κανόνων ασφαλείας. Και δεν χρειάζεται να αναφερθούμε στο τραγικό συμβάν των Τεμπών. Μπορεί να δούμε τι γίνεται στο τραμ ή στο μετρό το οποίο κινείται σε σήραγγες, και φυσικά ο κίνδυνος παραμονεύει. Και στις δημόσιες υπηρεσίες όπου επίσης στα κτήρια υπάρχει σαφώς κίνδυνος. Και στα ασανσέρ. Και στους δρόμους όπου λακκούβες, σπασμένα πλακάκια, τρύπες, δημόσια έργα που “στήνουν παγίδες”. Και τόσα άλλα. Βέβαια υπάρχουν και άλλοι τομείς προστασίας του καταναλωτή που αφορούν: τα τρόφιμα, τα δικαιώματα, και διάφορες άλλες εκφάνσεις της ζωής. Και εδώ υπάρχει η ευθύνη των αρμοδίων φορέων, υπάρχει και η ευθύνη του καθενός, ο οποίος πρέπει να συμβάλλει στην ενίσχυση της προστασίας του καταναλωτή.

Αξίζει να σημειωθεί ότι η Παγκόσμια Ημέρα Καταναλωτή καθιερώθηκε το 1983 με πρωτοβουλία του Οργανισμού Ηνωμένων Εθνών αναγνωρίζοντας ουσιαστικά την ανάγκη για προστασία και στήριξη των καταναλωτών.

Είναι μια ημέρα ευαισθητοποίησης κι ενεργοποίησης για την εκπλήρωση των τεσσάρων βασικών δικαιωμάτων του καταναλωτή, όπως αυτά αποτυπώνονται στην διεθνή «Χάρτα των Δικαιωμάτων του Καταναλωτή»:
➢ η ικανοποίηση των βασικών αναγκών,
➢ η ασφάλεια,
➢ η πληροφόρηση και
➢ η δυνατότητα επιλογής.

Τα δικαιώματα του Καταναλωτή έχουν αναγνωρισθεί από τον Ο.Η.Ε. ως βασικά ανθρώπινα δικαιώματα και έχουν θεσμοθετηθεί στις εθνικές νομοθεσίες των περισσότερων χωρών του κόσμου.
Σε μια εποχή παγκόσμιας υγειονομικής, ενεργειακής και οικονομικής κρίσης που κάνει την έγκυρη και έγκαιρη ενημέρωση πιο απαραίτητη από ποτέ σε όλους τους τομείς, η 15η Μαρτίου είναι κυρίως μια ημέρα που μας αφορά όλους αδιακρίτως, γιατί είμαστε όλοι και καταναλωτές.

ΤΟ ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ ΤΟΥ ΕΦΕΤ
Στον τομέα των τροφίμων η επικοινωνία και η αντικειμενική ενημέρωση τόσο των καταναλωτών όσο των επιχειρήσεων αποτελεί βασική προϋπόθεση για την ενθάρρυνση της συμμετοχής στις νέες πολιτικές για τη διατροφική ασφάλεια, την διαμόρφωση μιας καταναλωτικής κουλτούρας συνειδητών επιλογών αλλά και σημαντική συμβολή στην καθιέρωση δίκαιων και βιώσιμων πρακτικών εμπορίου και
την προώθηση του υγιούς ανταγωνισμού.
Ποια όμως είναι η συμβολή του Ε.Φ.Ε.Τ. στο πλαίσιο αυτό;
Ο Ε.Φ.Ε.Τ. ως Κεντρική Αρμόδια Αρχή για τα Τρόφιμα συμβάλει στη προστασία της υγείας, της ασφάλειας και των συμφερόντων του καταναλωτή μέσω της υλοποίησης τακτικών και έκτακτων προγραμμάτων ελέγχου επιχειρήσεων και τροφίμων αλλά και μέσω της ενημέρωσης των καταναλωτών για της ορθές διατροφικές συνήθειες, για θέματα ασφάλειας τροφίμων. Στην κατεύθυνση αυτή ο Ε.Φ.Ε.Τ., εξάλλου, διασφαλίζει θεμιτές πρακτικές στο εμπόριο των τροφίμων, προσφέρει εκπαιδευτικά προγράμματα και συνεργάζεται με ομόλογους εθνικούς, ευρωπαϊκούς και διεθνείς οργανισμούς.
Η συνολική παρουσία του Ε.Φ.Ε.Τ. έχει σκοπό τη διαμόρφωση καταναλωτικής συνείδησης στον τομέα των τροφίμων και να προσφέρει στον καταναλωτή την ευχέρεια της ορθής επιλογής.
Στον αριθμό 11717 αλλά και στην ιστοσελίδα του Ε.Φ.Ε.Τ., οι καταναλωτές μπορούν να υποβάλλουν τις δικές τους καταγγελίες σχετικά με προβλήματα που εντοπίζουν σε τρόφιμα ή να γνωστοποιούν στον Ε.Φ.Ε.Τ. διατροφικά περιστατικά με όσα περισσότερα στοιχεία διαθέτουν, ώστε να αξιοποιούνται για άμεσες ενέργειες.

© INSURANCE EEA 2024. All rights Reserved.
Designed by RDC Informatics