Queen: We are the champions (της φορολογίας)

Η Διεθνής Έκθεση Θεσσαλονίκης που ξεκίνησε το Σάββατο, θα αποτελέσει όπως φαίνεται πόλο φορολογικών αντιπαραθέσεων, με τον Πρωθυπουργό από τη μία πλευρά να προδιαθέτει ότι θα ανακοινώσει μέτρα ελάφρυνσης προς τους φορολογούμενους και τον Πρόεδρο...

Από τον Αντιπροέδρο της Επιτροπής Λογιστών του Ε.Ε.Α., φοροτεχνικό, Ηλία Χατζηγεωργίου

Σε συνεργασία με τον Παναγιώτη Παντελή.


Ο Αύγουστος, αγαπημένος μήνας των περισσοτέρων, αποτελεί παρελθόν εδώ και περίπου μία εβδομάδα, με τον Σεπτέμβριο να μας υποδέχεται αρκετά δυναμικά όσον αφορά το φορολογικό πλαίσιο.
Η Διεθνής Έκθεση Θεσσαλονίκης που ξεκίνησε το Σάββατο, θα αποτελέσει όπως φαίνεται πόλο φορολογικών αντιπαραθέσεων, με τον Πρωθυπουργό από τη μία πλευρά να προδιαθέτει ότι θα ανακοινώσει μέτρα ελάφρυνσης προς τους φορολογούμενους και τον Πρόεδρο της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης από την άλλη να δηλώνει ότι θα ανακοινώσει τη δική του φορολογική πρόταση για τις επόμενες περιόδους.
Με λίγα λόγια αναμένουμε με ενδιαφέρον τις δύο ομιλίες, σχετικά με τα φορολογικά ζητήματα που θα αποτελέσουν ένα στάδιο αντιπαραθέσεων στην επερχόμενη προεκλογική περίοδο. Βέβαια, πολλές φορές, ακόμη και στο πολύ πρόσφατο παρελθόν, έχει αποδειχθεί ότι οι ομιλίες και οι εξαγγελίες της Έκθεσης απέχουν από την πραγματικότητα και από τους νόμους του κράτους και μένουν μόνο στα λόγια.
Στην αντίπερα όχθη διαβάζουμε ότι πρόσφατη πολυσέλιδη έκθεση του ΟΟΣΑ χαρακτηρίζει την Ελλάδα ως πρωταθλήτρια στο κομμάτι της αύξησης των φόρων την τελευταία διετία, με πολλές παγκόσμιες πρωτοτυπίες να την ακολουθούν σε αυτό…
Αναλυτικότερα, στη διετία 2015-2016, η Ελλάδα αναδείχθηκε πρωταθλήτρια κόσμου στις αυξήσεις φόρων, με αυξήσεις 2,5-3% του ΑΕΠ. Πολλαπλάσια από όλες τις άλλες χώρες ήταν η αύξηση κυρίως στους έμμεσους φόρους, αλλά και στους φόρους εισοδήματος!
Για την ακρίβεια, ο μέσος συντελεστής για τις επιχειρήσεις στα 34 μέλη του Οργανισμού έχει μειωθεί από 32,5% το 2000 σε 23,9% το 2018. Παρ’ όλα αυτά, στη χώρα μας παραμένει μεταξύ των υψηλότερων, στο 29%, έχοντας μάλιστα αυξηθεί κατά τρεις μονάδες στη συμμετοχή της φορολογίας στο ΑΕΠ την τελευταία διετία. Εάν σε αυτό συνυπολογίσουμε το γεγονός ότι ο συντελεστής για μία ατομική επιχείρηση φτάνει στο 45%, καταλαβαίνουμε για τις τεράστιες διαφορές που μας μετατρέπουν σε «παγκόσμιους πρωταθλητές» στη φορολογία.
Συγκριτικά με τα άλλα κράτη, μέλη του Οργανισμού, η δεύτερη χώρα με υψηλότερη αύξηση συμμετοχής της φορολογίας στο ΑΕΠ τα τελευταία δύο χρόνια είναι η Ολλανδία, της οποίας η συμμετοχή αυξήθηκε περίπου κατά 1,5%, το ½ δηλαδή της αντίστοιχης αύξησης της Ελλάδας.
Συγκρίνοντας τώρα τη χώρα μας με άλλη μία χώρα που αντιμετώπισε σοβαρά προβλήματα με την κρίση, την Ιρλανδία, θα διαπιστώσουμε ότι η «φορολογική πραγματικότητα» της χώρας αυτής δεν έχει καμία σχέση με τη δική μας, σημειώνοντας μείωση της συμμετοχής της φορολογίας στο ΑΕΠ κατά περίπου 7 ποσοστιαίες μονάδες… Δυστυχώς, η χώρα μας είναι η μοναδική χώρα που φαίνεται να διάλεξε τον δρόμο της επιβολής υψηλότερων φόρων, ενώ παράλληλα εμφάνιζε μηδενική ανάπτυξη. Εάν λάβουμε υπ’ όψιν μας και το γεγονός ότι οι πλέον αποτρεπτικοί παράγοντες της μη προσέλκυσης ξένων επενδυτών από μία χώρα είναι η υψηλή της φορολογία, το ασταθές φορολογικό της πλαίσιο και η γραφειοκρατία, καταλαβαίνουμε γιατί μειώνονταν όλα αυτά τα έτη οι επενδυτές.
Ενδεικτικά, σας παραθέτουμε κάποιους πίνακες από την πολυσέλιδη Έκθεση, σχετικούς με τα προαναφερόμενά μας: 
 
Βάσει των στοιχείων αυτών δεν μας προκαλεί καμία εντύπωση, αλλά αντιθέτως είναι απόλυτα εναρμονισμένο με την έκθεση του ΟΟΣΑ, το γεγονός ότι περίπου 3 στους 10 φορολογούμενους δεν πλήρωσαν την πρώτη δόση του φόρου εισοδήματος. Σύμφωνα με τα στοιχεία που έδωσε η ΑΑΔΕ στη δημοσιότητα, 206.000 περίπου φορολογούμενοι προστέθηκαν στους ήδη υπάρχοντες ληξιπρόθεσμους οφειλέτες του ελληνικού δημοσίου, αυξάνοντας κατά 377 εκατ. ευρώ τις νέες ληξιπρόθεσμες οφειλές που δημιουργήθηκαν από τις αρχές τους έτους.
Σύμφωνα πάλι με τα ίδια στοιχεία, περίπου το 65,6 % (1,75 εκατ. φορολογούμενοι) των οφειλετών είναι οφειλέτες υπό καθεστώς αναγκαστικών μέτρων, έχουν δηλαδή οφειλές που ξεπερνούν τα 500 ευρώ κι έτσι μπορεί το ελληνικό δημόσιο να λάβει μέτρα εναντίον τους. Και όλα τα παραπάνω χωρίς να έχει μπει στο «παιχνίδι» των οφειλών ο ΕΝΦΙΑ, αλλά και οι υπόλοιπες δόσεις εισοδήματος! Αξίζει να αναφέρουμε ότι τον Σεπτέμβριο και τον Νοέμβριο η φορολογική υποχρέωση είναι διπλή, ενώ και τον Δεκέμβριο επίσης γίνεται παραπάνω από διπλή για τους περισσότερους, αφού πληρώνονται και τα τέλη κυκλοφορίας των οχημάτων…
Εκείνα λοιπόν που θα θέλαμε να ακούσουμε στην Έκθεση, αλλά ακόμη περισσότερο να δούμε και στην πράξη είναι:
  • Η μείωση των συντελεστών του φόρου εισοδήματος φυσικών και νομικών προσώπων, αλλά και τις υπέρογκης προκαταβολής φόρου.
  • Η μείωση των συντελεστών της εισφοράς αλληλεγγύης.
  • Η μείωση ή, ακόμα καλύτερα, η κατάργηση του τέλους επιτηδεύματος των επιχειρήσεων. Άλλωστε το τέλος επιτηδεύματος είχε επιβληθεί κυρίως για να αποτελέσει ένα μέσο πίεσης ώστε να κλείσουν οι επιχειρήσεις – φαντάσματα. Θεωρούμε ότι οι περισσότερες εξ’ αυτών έχουν κλείσει, αλλά η προίκα αυτού μας ακολουθά κανονικά.
  • Η μείωση των συντελεστών του ΕΝΦΙΑ και η εναρμόνισή του με την πραγματικότητα, όσο καλύτερα μπορεί να γίνει με αυτόν τον φόρο.
  • Πλήρης αλλαγή του ασφαλιστικού νόμου.
  • Μείωση των έμμεσων και άμεσων συντελεστών που συνδέονται με την κατανάλωση, γιατί επηρεάζουν άμεσα τις τιμές, άρα και την αγοραστική δυνατότητα των φορολογουμένων.
Τέλος, αυτό που περιμένουμε ακόμη περισσότερο να ακούσουμε, αλλά και να δούμε στην πράξη είναι η μείωση του φόρου μερισμάτων που επιβάλλεται στα μερίσματα των εταιρειών. Με συντελεστή 15% αναρωτιόμαστε ποιος ξένος επενδυτής θα έρθει στη χώρα μας και να συμμετέχει σε μια ελληνική εταιρεία, όταν υπάρχουν χώρες που ο συντελεστής αυτός είναι μεταξύ του 0% – 5%. 
 
Πηγή: www.e-forologia.gr

© INSURANCE EEA 2024. All rights Reserved.
Designed by RDC Informatics