Τα ασαφή ή δυσνόητα ασφαλιστικά συμβόλαια

Του Γιάννη Βερμισσώ

Μια ακόμη περίπτωση προστίμου σε ασφαλιστική εταιρεία ήλθε να θυμίσει ότι οι όροι των ασφαλιστικών συμβολαίων σε κάποιες περιπτώσεις πρέπει να είναι πιο «ξεκάθαροι». Να είναι κατανοητοί και να γνωρίζει ο πελάτης-ασφαλισμένος τι έχει αγοράσει. Διότι διαφορετικά όταν ο ασφαλισμένος επικαλεστεί ότι δεν κατάλαβε τότε η εταιρεία βρίσκεται υπόλογη…

Μέχρι σήμερα, πολλοί επιχείρησαν να περάσουν επιπόλαια αυτή τη διαδικασία (της κατανόησης) που εδώ και χρόνια επισημαίνει κάθε αρμόδιος επόπτης ή νομοθέτης σε εθνικό ή παγκόσμιο επίπεδο. Σήμερα, τελικά,  μέσα από διαδικασίες, συστάσεις νομικά τμήματα κ.α  πόσοι  μπόρεσαν να καταλήξουν σε ένα κείμενο συμβολαίου που,  τέλος πάντων,  μπορεί να διαβαστεί από τον απλό καθημερινό αγοραστή πολίτη;.

Ατυχώς, ακόμα και μετά από πολλές «φουρτούνες» τα ασφαλιστικά συμβόλαια δεν διαβάζονται εύκολα. Οι κάτοχοί τους δεν αντιλαμβάνονται καθολικά όλα όσα καταγράφονται σε αυτά. Όροι, εξαιρέσεις, παραπομπές, προαναφορές συνιστούν ένα λαβύρινθο. Χρειάζεται ευκρίνεια. Χωρίς άλλη άποψη. Και το ζητούμενο είναι να γίνει πραγματικότητα.

Αυτό θέλει  ο νομοθέτης που προστατεύει τους καταναλωτές, αυτό θέλουν και οι ίδιοι οι πολίτες.

Είδαμε λοιπόν την Γενική Γραμματεία Προστασίας Καταναλωτή να επιβάλλει ένα υψηλό πρόστιμο που αφορά αυτό που με το παρόν άρθρο θίγουμε.

Δηλαδή ότι ο ασφαλισμένος δεν είχε κατανοήσει αυτό που είχε στα χέρια του, το οποίο και πλήρωνε. Και φυσικά δεν είναι η μόνη περίπτωση που το διαπίστωσε. Υπάρχουν και άλλες. Όμως, το επιδιωκόμενο δεν είναι να επιβληθούν πρόστιμα. Είναι να μπορέσει η αγορά ιδιωτικής ασφάλισης να διασφαλίσει την εμπιστοσύνη που με τέτοια περιστατικά κλονίζεται. Οι εταιρείες και οι φορείς οφείλουν πλέον να κλείσουν οριστικά την περίπτωση οι πελάτες τους να μην κατανοούν αυτό που αγοράζουν. Ίσως κάποιοι να επιχειρήσουν να μεταφέρουν την ευθύνη σε άλλους που ενημερώνουν και πουλάνε. Όμως δεν είναι έτσι. Τους γενικούς όρους συμβάσεων και τους ειδικούς όρους αυτών άλλοι τους καθορίζουν, ακολουθούν και αποτυπώνουν με εύληπτο ή ασαφή τρόπο. Εν κατακλείδι, τα συμβόλαια πρέπει να γίνουν πιο «καθαρά» και σε πέντε γραμμές να λένε τι προσφέρουν.

Πρέπει να εξαλειφθεί και αυτή η «γκρίζα ζώνη» εγκαίρως…

© INSURANCE EEA 2024. All rights Reserved.
Designed by RDC Informatics